'מרבלס' משחה לחיטוב הגוף

הקדמה

עיסוק בנושא היופי משפיע עלינו ועל האופן שבו אנו מתייחסים לעצמנו. פיתוח "ביטחון עצמי" הוא ללא ספק תהליך מורכב, המושפע באופן ישיר מהאינטראקציה שלנו עם הסביבה הקרובה, המשפחה והחברים, ועם הסביבה הרחוקה אותה אנו פוגשים בטלויזיה, בקולנוע ובעיקר ברשתות החברתיות. חשוב שנדע לשאול את עצמנו שאלות לגבי המידע המגיע אלינו ולקבל את ההחלטות המתאימות לנו. 

מטרות:

  1. התלמידים יתמודדו עם דילמה המוצגת להם בנושא דימוי עצמי.
  2. התלמידים יחשפו לנקודות מבט שונות בנושא דימוי עצמי.
  3. התלמידים יתנסו בניסוח שאלות המתעוררות בעקבות צפייה בסרטון הדילמה.
  4. התלמידים יזהו שאלות שחשוב לנו לשאול את עצמנו כדי לקבל החלטות על גופנו.

חשוב:

  • מומלץ ליידע מבעוד מועד את מחנכ/ת הכיתה או יועצ/ת בית הספר, באשר לפעילות זו הממוקדת בתכנים שנוגעים בדימוי הגוף של צעירים. 

הכנות מוקדמות:

  • צרו טופס משאל עבור הכיתה על ידי שימוש בקישור: https://tinyurl.com/yb8q8of4
  • הוסיפו במצגת שלכם  QR code עם קישור למילוי הטופס.
  • הוסיפו קישור נוסף עבורכם כך שתוכלו לראות את התוצאות שנשלחו. 

משך זמן
45 דקות

גיל
חט"ב – חט"ע

התאמה לתחומי דעת
כישורי חיים

ידע מוקדם
לא נדרש

מושגים מרכזיים
תעשיית יופי, בעלי עניין, אחריות חברתית

מיומנויות נלמדות

חשיבה ביקורתית, העברת מסר ממוקד, עבודת בזוגות, שאילת שאלות, עבודה בקבוצות, טיעונים לדיון

מהלך הפעילות

בפעילות זו התלמידים נחשפים לדילמה רלוונטית מחיי היום יום. הדילמה מציגה כמה וכמה נקודות מבט ואין לה תשובה אחת ברורה. המטרה של הפעילות היא לפתח אצל התלמידים חשיבה ביקורתית, יכולת להכיל נקודות מבט שונות, יכולת להתמודד עם מורכבות של בעיה ויכולת שאילת שאלות מסוגים שונים על אמירות שהוצגו בפניהם. 

לשם כך התלמידים יקיימו דיון, ראשית בזוגות ואחר כך בקבוצות, בנושא השאלות השונות שהדילמה יכולה ואמורה להעלות אצלם. 

הנחיות לפעילות:

  • הציגו את הסרטון הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=8t0AcvBA2Vk&feature=youtu.be    

הדגישו בפני התלמידים את העובדה שתעשיית היופי משנה ללא הפסק את הדרישות החברתיות המוצבות בפנינו.

עזרים:

  • מקרן
  • מחשב
  • חיבור לאינטרנט

בעקבות הצפיה בפרסומת ובקטע המידע, חלקו את התלמידים כך שכל אחד יקבל אחת משתי משימות (1 ו-2), עדיף לחלק כך שהתלמידים עם משימות שונות ישבו אחד ליד השני כדי להקל על החלוקה לזוגות בשלב הבא. 

המשימה היא לכתוב לפחות 4 שאלות, המתחילות באחת ממילות השאלה הבאות: מה? מי? איך? למה? איזה? כמה? (כלומר 4 שאלות המתחילות כל אחת במילת שאלה שונה)

על התלמידים במשימה 1 לחבר שאלות  ביחס למוצר: 'מרבלס'

על התלמידים במשימה 2 לחבר שאלות ביחס לאמירה "מרבלס – להראות כמו שחלמתם".

עזרים:

  • מחשב מחובר לאינטרנט
  • מקרן

הכיתה תתחלק לזוגות של תלמיד ממשימה 1 ותלמיד ממשימה 2.

על כל זוג לבחון את השאלות שלהם ולבחור מתוכן את  2 השאלות שעלינו לשאול את עצמנו כדי לקבל החלטות הקשורות לגוף שלנו. 

יש לבחור שאלה אחת המתייחסת למוצר 'מרבלס' ושאלה אחת המתייחסת לאמירה "מרבלס – להראות כמו שחלמתם". 

על התלמידים לבחון את 2 השאלות שבחרו כחשובות, ולזהות כיצד ניתן לקבל מענה עליהן – האם ניתן למצוא עליהן מידע (לחפש בגוגל, לשאול מומחה, לפנות ליצרן), או האם אלה שאלות דיעה שכדי לענות עליהן יש לחשוב, לדון ולגבש עמדה.

בשלב זה בקשו מהתלמידים לשבת בקבוצות המורכבות מ-3 זוגות. 

על כל זוג תלמידים להציג לקבוצה את 2 השאלות שבחרו כחשובות (שאלה ביחס למוצר ושאלה ביחס לאמירה "מרבלס – להראות כמו שחלמתם"). 

בתום סבב הצגת השאלות על הקבוצה לבחור שאלה אחת אשר לדעת הקבוצה היא השאלה החשובה ביותר שעלינו לשאול את עצמנו כדי לקבל החלטות הקשורות לגוף שלנו.
על הקבוצה גם לנסח ולכתוב לעצמם נימוק מדוע בחרו בשאלה הזו.

בסיום שלב זה, בקשו מכל קבוצה לרשום את השאלה שנבחרה באמצעות הקישור לטופס המשאל.

עזרים:

  • מחשב מחובר לאינטרנט
  • מצגת + מקרן
  • טלפונים חכמים

הציגו בפני הכיתה את מקבץ השאלות של כל הקבוצות (מתוך תוצאות המשאל). 

בקשו מכל קבוצה להסביר ולנמק כיצד תורמת השאלה שלה לקבלת החלטות על בחירות הקשורות לגוף שלנו.

תוכלו להציג גם את השאלות שמציגה מעין בסרטון בקישור https://youtu.be/GWAb_MH8yvA או מתוך המצגת.

עזרים:

  • מחשב מחובר לאינטרנט
  • מצגת + מקרן

ציינו כי ראינו מגוון רחב של שאלות שניתן לשאול את עצמנו כדי לקבל החלטות הקשורות לגוף שלנו.
לכל אחד מתאימות שאלות שונות וכל אחד יכול לקבל החלטות שונות.


לסיום, הציגו את הסרטון בקישור הבא המציע טיפים והמלצות, מהם יוכל כל אחד לבחור את אלו המתאימים לו. https://youtu.be/AieyuTey_G0  

עזרים:

  • מחשב מחובר לאינטרנט
  • מצגת + מקרן

 

להכין מראש

  1. מקרן, מחשב וחיבור לאינטרנט.
  2. על התלמידים להגיע עם טלפונים חכמים.