אריזה – זה כל הסיפור

הקדמה

יצרנים משתמשים בשיטות שונות כדי לקדם את מכירת המזון. לכן  על גבי האריזה מופיע מידע שאמנם נכון (לפי דרישות החוק) אך אינו בהכרח משקף את הערך התזונתי של המזון שארוז בה.

בפעילות זאת התלמידים יחקרו אריזות מזון. התלמידים יכירו מגוון סוגי מידע המופיעים על גבי אריזות המזון ויזהו מסרים שונים שמועברים על ידיהן, הן גלויים והן נסתרים. לאחר זיהוי המסרים השונים התלמידים יעשו תרגיל באקטיביזים חברתי, ויתבקשו להכין “מדבקה” וירטואלית לאריזת מזון כלשהי, כך שה”מדבקה” תעביר את מסר נכון לצרכנים על תוכן האריזה במטרה להתגבר על ההטייה השיווקית.

מטרות:

  1. התלמידים יפתחו קריאה נכונה ויעילה של תוויות המזון.
  2. התלמידים יכירו שיטות מניפולציה של מתכנני אריזות המזון.
  3. התלמידים יכירו בצורך להשוות את המידע בתוויות המזון לדפוסי תזונה מומלצים.
  4. התלמידים יזהו ויתקנו מסרים מטעים באריזות.

רקע תיאורטי והרחבה למדריכים ולמורים

סוגי שומנים:

מה ההבדל בין שומן רווי לשומן לא רווי, ומה זה שומן טראנס? ד”ר אבי סאייג

משך זמן
90 דקות

גיל
ט’-י’

התאמה לתחומי דעת
מדעים, אזרחות

ידע מוקדם
ידע נחוץ: מרכיבי המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים. פירמידת המזון.

ידע מומלץ: קריאת טבלת ערכים תזונתיים, חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) התשע”ו 2015

מושגים מרכזיים
שומן רווי, שומן לא רווי, שומן טראנס, תוויות מזון, טבלת ערכים תזונתיים, רשימת רכיבים, מניפולציה.

מיומנויות נלמדות
קריאה ביקורתית, חקירה מידענית, כתיבה תמציתית.

מהלך הפעילות

פעילות פתיחה: התלמידים מתבקשים לציין עבור 3 אריזות “מזון בריאות” כיצד יודעים שהמזון בריא על פי האריזה.

עזרים:

צילומי האריזות מופיעים במצגת, אך ניתן לחלק את עותקים של צילומי האריזות לתלמידי הכיתה (מופיעים כנספח במערך הפעילות המלא).

עבודה בצוותים של עד 3 תלמידים. 

הצוותים יקבלו עותקים של צילומי אריזות המזון בצבע ובשחור לבן, דף הצהרות ודף A3 ריק.

הקריאו לתלמידים הצהרות (המופיעות במצגת ובנספח במערך הפעילות המלא) בנושא שיטות להשפעה על צרכנים בעזרת אריזות.

התלמידים יסמנו על הדפים כיצד ההצהרות באות לידי ביטוי באריזות המזון השונות. 

הציגו את התשובות הנכונות במצגת, ובקשו מהתלמידים להצביע אם הצליחו למצוא כל מקרה.

עזרים

לכל צוות:

  • הדפסות של האריזות (בצבע ו/או בשחור לבן).
  • עותק של דף ההצהרות.

משחק תחרותי מבוסס זמן

חלקו לתלמידים את דפי החידה.

הציגו לתלמידים את חוקי המשחקון “פצחו את הקוד”.

על התלמידים למצוא מילה נסתרת. כל קבוצה אומרת בקול רם את המילה שמצאה.

הקבוצה הראשונה שאומרת בקול רם את המילה הנכונה – היא הקבוצה המנצחת.

הציגו במליאה את השקפים עם התשובות הנכונות, והדגישו את המידע הנוסף בכל תשובה.

הנחיות לתלמידים:

על כל קבוצה:

  • לענות על השאלות שבדף העבודה (בהחלט מותר לחפש תשובות ברשת).
  • למצוא לכל שאלה את האות המתאימה בטבלה – לפי מספר התשובה.
  • לסדר את האותיות המתקבלות לפי סדר השאלות, ולקבל את המילה המסתתרת בטבלה.
  •  

עזרים

לכל צוות: דפי החידה המודפסים.

דיון במליאה:

בפעילות זאת יש להשוות בין טבלאות הערכים התזונתיים לבין ההצהרות שעל גבי האריזות. 

לשם כך, קיימו דיון עם התלמידים על פי השאלות המופיעות במצגת המתייחסות לכמות הסוכר, הנתרן, השומן הרווי והסיבים התזונתיים בכל אחד מ-3 המוצרים. 

כעת בקשו מהתלמידים להעריך האם המוצרים אכן עומדים בהצהרות שעל האריזה או האם האריזות מטעות. 

אחד מסוגי המזון אכן בריא: בקשו מהתלמידים לזהות מהו והציגו אותו במצגת. 

עזרים

מקרן להצגת המצגת.

דיון במליאה

הציגו בפני התלמידים את הכתבה המתמקדת בתיקונים שנעשו לאריזות מזון שונות וכיצד ניתן  לשנות אריזות אלו כך שיציגו את המידע החשוב לצרכן (קיים קישור במצגת הפעילות).

סיכום ביניים:

בשלושת האריזות שנחקרו חזרו והדגישו עם התלמידים:

  •  אילו מסרים הם פגשו על גבי האריזות? 
  •  באילו הטעיות נתקלו?

בקשו מהתלמידים לציין כיצד ניתן לתקן את המידע המופיע על אריזות אלה.

עזרים

מקרן להצגת הסרטון

עבודה בצוותים

בשלב זה על הצוותים לבצע חקירה של אריזת מזון אמיתית. התלמידים נדרשים להשוות בין טבלת הערכים התזונתיים למסרים על גבי אריזת מזון שיבחרו.

על התלמידים להוסיף מידע שחשוב שהצרכנים יידעו באמצעות יצירת QR Code למסמך שיצרו ב-Google Docs.

 הנחיות לתלמידים:

  • בחרו אריזה.
  • בדקו מהן ההצהרות על האריזה.
  • קראו את רשימת המרכיבים, ואת טבלת הערכים התזונתיים.
  • נסחו טקסט קצר שלדעתכם אמור להופיע על גבי האריזה כדי שיועבר מידע אמיתי ולא שיווקי. 

לסיכום, בפעילות זאת נחשפו התלמידים להעברת מסרים סמויים וגלויים על גבי אריזות. בקשו מנציגי הצוותים להציג בקצרה (כדקה) את האריזה שלהם, את המסרים הבעייתיים שבה, ואת המסר שבחרו להעביר לצרכן.

מומלץ ליצור תערוכה של אריזות המזון, כולל את שכבת המידע הנוסף שיצרו קבוצות התלמידים השונות. 

 

להכין מראש

  1. מקרן תקרה וחיבור תקין לאינטרנט לצורך הצגת המצגת והקישורים.
  2. אריזות שונות של מזון “בריא”: גביעי יוגורט, בקבוקי משקאות יוגורט, בקבוקי משקאות אנרגיה, חטיפי בריאות, קופסאות דגני בוקר (קורנפלקסים). ניתן להנחות את התלמידים מראש להביא מהבית. 
  3. הדפסות: כל קבוצה צריכה סט של דפי “צילום” אריזות המזון, דף הצהרות ודף חידה. 
  4. דף A3 חלק.
  5. לכל קבוצה לפחות טלפון חכם אחד.