הקדמה
תעשיית היופי משפיעה על הדרך שבה אנחנו מתייחסים לעצמנו. לעיתים היא מציבה בפנינו מטרות בלתי ניתנות להשגה, אך בו בזמן גם מאפשרת לנו ללמוד דרכים שונות לבטא את עצמנו בעזרת בחירת המראה שלנו.
במתח הקיים בין ההשפעות החיוביות לבין ההשפעות השליליות של תעשייה זו, נשאלת השאלה: האם יש להחיל הגבלות על תעשיית היופי כדי לשמור שהדימוי העצמי של צעירים לא יפגע?
בפעילות זו התלמידים מתבקשים להביט במבט ביקורתי על התעשייה והשלכותיה: לחקור את העמדות השונות של משתתפים שונים בתעשיית היופי, לשאול שאלות, ולהביע את עמדתם במסגרת משפט חברתי שיערכו לתעשיית היופי.
מטרות:
- התלמידים יכירו נקודות מבט שונות של תעשיית היופי.
- התלמידים יבחנו מניפולציות רגשיות המופעלות עלינו על ידי תעשיית היופי.
- התלמידים יתנסו בניסוח טיעונים של בעלי עניין שונים בנושא.
- התלמידים ינסחו את עמדתם בנושא תעשיית היופי.
חשוב:
יש לקיים את הפעילות ברצף: שיעור כפול של 90 דקות.
משך זמן
90 דקות
גיל
חט”ב – חט”ע
התאמה לתחומי דעת
כישורי חיים
ידע מוקדם
פעילות “פרסומות – אויב או אוהב”
מושגים מרכזיים
תעשיית יופי, בעלי עניין, אחריות חברתית
מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, העברת מסר ממוקד, עבודת צוות, טעינת טיעונים
מהלך הפעילות
בפעילות זו התלמידים ידונו בסוגיה: “האם צריך להגביל את תעשיית היופי כדי לצמצם את השפעתה על דימוי הגוף שלנו?”. לשם כך התלמידים יקיימו “משפט חברתי”, אשר יוביל להחלטה מה לדעתם כחברה מתאים ומה לא.
הנחיות לפעילות:
- הציגו את הסרטון הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=3-tJ5erxh4Y&feature=youtu.be
הדגישו בפני התלמידים את העובדה שתעשיית היופי משנה ללא הפסק את הדרישות החברתיות המוצבות בפנינו.
בדו”ח של ארגון common sense media הודגש כי:
“התנהגויות לא בריאות הנובעות מאי שביעות רצון מהגוף נפוצות למדי כיום בקרב ילדים ובני נוער בארה”ב, בעוד שהציפיות של החברה למראה אידיאלי
הופכות ליותר ויותר לא מציאותיות.”
“דימוי הגוף שלנו נלמד ומתגבש מתוך מקורות רבים ושונים.”
- הסבירו לתלמידים כי בשיעור זה נקיים דיון בסוגייה: ה”האם צריך להגביל את תעשיית היופי כדי לצמצם את השפעתה על דימוי הגוף שלנו?”
לשם כך נקיים “משפט חברתי”, אשר יוביל להחלטה מה לדעתנו כחברה מתאים ומה לא. - כל קבוצת תלמידים תייצג את אחד מבעלי העניין במשפט: התביעה, ההגנה והעדים השונים. כל העדים הם דמויות (בדיוניות) הקשורות להיבטים שונים של תעשיית היופי.
- על כל קבוצה למלא דף הכנה לפני המשפט. [נספח 1]. דף הכנה זה ישמש כל קבוצה כדי לייצג את בעלי העניין במשפט.
בסיום הצגת הטיעונים של כל קבוצת העניין, נקיים דיון קצר ובסופו תתבצע הצבעה בה יוכל כל תלמיד להציג את עמדתו בסוגיה בעקבות המשפט: האם צריך להגביל את תעשיית היופי כדי לצמצם את השפעתה על דימוי הגוף שלנו?
ניתן להסתפק בהצבעה כן/לא, אך עדיף להחליט על עמדת פשרה או הצהרה כלשהי המקובלת על כולם.
עזרים:
- מקרן
- מחשב
- חיבור לאינטרנט
התלמידים יחולקו ל-8 קבוצות של בעלי עניין במשפט:
- קבוצת “תביעה” ( 3 תלמידים) – נספח 1
- קבוצת “הגנה” (3 תלמידים) – נספח 2
- 6 קבוצות “עדים” (4-5 תלמידים בקבוצה):
- מנכ”ל.ית חברת הלבשה/הנעלה
- בני נוער
- פרסומאי.ת
- דוגמנ.ית
- בלוגר.ית / אינסטגרמר.ית
- ספר.ית
שימו לב: עליכם להחליט מראש מי יהיו 3 העדים שהתביעה תתשאל – נספח 3,
ומי יהיו 3 העדים שההגנה תתשאל – נספח 4.
קבוצות התביעה וההגנה יידעו מראש מיהם העדים אותם הם יתשאלו.
- דפי הכנה למשפט:
כל קבוצת עדים תקבל דף הכנה מתאים מהנספחים כפי שרשום למעלה.
על כל קבוצה לקיים דיון ולמלא במשותף דף הכנה בשם בעל העניין שהם מייצגים.
מותר ורצוי להיעזר במידע הקיים באינטרנט.
- הגדירו מהי בעיניכם תעשיית היופי?
מה כוללת תעשייה זו? מה היתרונות בקיומה? מה החסרונות בקיומה?
2. הכינו נאומים/הצהרות/שאלות/תשובות
עזרים:
- מחשב מחובר לאינטרנט
- מקרן
- נאום פתיחה של התביעה
- נאום פתיחה של ההגנה
תשאול עדים על ידי התביעה:
- עד ראשון: הצהרה של העד, שאלה של התביעה, תשובה של העד.
- עד שני: הצהרה של העד, שאלה של התביעה, תשובה של העד.
- עד שלישי: הצהרה של העד, שאלה של התביעה, תשובה של העד.
תשאול עדים על ידי ההגנה:
- עד רביעי: הצהרה של העד, שאלה של ההגנה, תשובה של העד.
- עד חמישי: הצהרה של העד, שאלה של ההגנה, תשובה של העד.
- עד שישי: הצהרה של העד, שאלה של ההגנה, תשובה של העד.
- נאום סיכום של התביעה
- נאום סיכום של ההגנה
- החלטת בית המשפט (מליאת הכיתה): קיימו הצבעה בה כל תלמיד יצביע לפי דעתו האישית (ולא לפי הקבוצה אליה השתייך). ניתן להסתפק בהצבעה כן/לא, אך אפשר לנסות לנסח עמדת פשרה או הצהרה כלשהי המקובלת על כולם.
שימו לב, כל חלק צריך להיות לא יותר משלוש דקות.
עזרים
- מחשב מחובר לאינטרנט
- מקרן
בעקבות המשפט לגבי הסוגיה: האם צריך להגביל את תעשיית היופי כדי לצמצם את השפעתה על דימוי הגוף שלנו? הציגו את הכללים שכיום מנסים להכניס לתעשייה (מופיעים במצגת):
- ב-2015 צרפת כמעט העבירה חוק שאוסר להעסיק דוגמניות רזות באופן לא בריא, אך לבסוף הוחלט שהחוק יפגע בזכויותיהן של נשים שרזות מדי בגלל מחלות שונות.
- חוק הפוטושופ או חוק הדוגמניות בישראל, חוק שקובע מהו המשקל המינימלי הנדרש לעיסוק בדוגמנות, זאת כדי למנוע את השימוש בדוגמנים ובדוגמניות רזים יתר על המידה המהווים מודל לחיקוי אשר עלול לעודד הפרעות משקל ואף הפרעות אכילה בקרב האוכלוסייה.
סעיפים לדוגמה:- ניתן לפרסם ולהציג פרסומת עם דוגמן רק אם לדוגמן יש אישור רופא לפיו הוא אינו בתת-משקל (נכון לגברים ולנשים)
- אם נעשה שימוש בתוכנת עריכה גרפית לשם הצרת היקפים יש לכלול בפרסומת הבהרה על כך.
להכין מראש
- מקרן, מחשב וחיבור לאינטרנט.
- טלפון חכם או מחשב עם אינטרנט לכל תלמיד.
- דפי A4, עפרונות צבעוניים, טושים ומדבקות צבעוניות ליצירת התכנון הראשוני (סקיצה) של הפרסומת.