הקדמה
אנו יודעים שחשוב וצריך להזיז את הגוף ולשמור על כושר גופני, אך לעיתים אנו שומעים ילדים אשר אומרים: “אין לי חשק…קשה לי…אני לא אוהב ספורט… משעמם לי …”. מנגד הרי כולנו אוהבים לשחק ולהשתעשע. ואז בואו נשחק במשחק “חפש את המטמון” וגם נזוז, נקפוץ, נתגלגל ואף נצחק ונשתעשע. נשחק בהרכבים שונים: יחידים, זוגות או קבוצות.
בעזרת המשחק נתנסה בפעילויות גופניות שונות ומהנות, תוך שיתוף פעולה ואינטראקציה חברתית.
מטרות:
- התלמידים יחוו מגוון פעילויות גופניות
- התלמידים יבינו כי ניתן לבצע פעילות גופנית גם תוך כדי משחק
- התלמידים יפתחו אינטראקציות חברתיות באמצעות המשחק והפעילויות הגופניות
חשוב:
- נדרש לקיים את הפעילות ברצף בשעתיים הראשונות של היום 08:00-09:30
משך זמן
65 דק’
גיל
א’- ב’
התאמה לתחומי דעת
גוף האדם, חינוך גופני, כישורי חיים, שפה
ידע מוקדם
לא נדרש
מושגים מרכזיים
קפיצה, מרוץ שליחים, קליעה לסל
מיומנויות נלמדות
עבודת צוות, פתרון חידות
מהלך הפעילות
בפעילות זו נתמקד במשחק הידוע “חפש את המטמון”. הפעילות המוצעת היא פעילות מחוץ לכיתה. בפעילות זו פועלות 5 קבוצות ילדים ולכל אחת מהקבוצות מצורף חונך בוגר. הפעילות כוללת מסלול ובמהלכו יידרשו התלמידים לענות על חידה/פאזל/משימה, בדגש על פעילות גופנית שונה. המסלול מסתיים בהגעה לנקודת הסיום לפעילות סיכום משותפת בכיתה.
הנחיות למורה:
- יש לחלק את תלמידי הכיתה ל- 5 קבוצות. בכל קבוצה יש למנות ראש קבוצה ולתת לקבוצה צבע מזהה [אדום, כחול, צהוב, ירוק, כתום].
- לכל קבוצה יוצמד חונך בוגר שילווה את הקבוצה לאורך הפעילות.
- בפעילות זו 5 תחנות שונות זו מזו. התחנות ימוקמו במקומות הבאים: שער ביה”ס, מגרש הספורט, אולם הספורט, ספריית ביה”ס, כיתת האם וחלל המבואה בצמוד לכיתת האם.
- כל קבוצה תתחיל משימה בתחנה שונה ותנוע בסבב דרך כל התחנות.
- בסיום הפעילות בכל תחנה החונך המלווה את הקבוצה יתן לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה.
עזרים:
- 5 דגלים/כרטיסיות בצבעים: אדום, כחול, צהוב, ירוק, כתום
- מחשב עם חיבור לאינטרנט
- מקרן
חפש את המטמון תחנות ורמזים
במשחק זה של “חפש את המטמון”, יהיה עליכם לעבור בין 5 תחנות שונות. בכול תחנה תקבלו משימה בדגש על פעילות גופנית. בסיום הפעילות הגופנית תקבלו מהחונך רמז אשר יוביל אתכם כל הדרך למטמון.
שימו לב: לכל קבוצה סדר תחנות שונה (בהתאם לצבע הקבוצה), אך כולן עוברות בכל התחנות וכולן מגיעות בסיום לתחנה מס’ 6 בה נמצא המטמון. מסלול התחנות מפורט לכול קבוצה בנספח 1.
בכל שלב כל קבוצה תפעל בתחנה שונה כדי למנוע עומס ולהגביר מוטיבציה. התחנה הסופית, בה נמצא המטמון, תהיה משותפת לכולם.
עזרים:
- מצגת, מקרן + חיבור לאינטרנט
- מעטפה לכל חונך ובה:
- הנחיות לפעילות בכל תחנה.
- טבלת הרמזים בהתאם למסלול ההתקדמות של כל קבוצה.
משימה ראשונה: על החונך המלווה את הקבוצה להגיש לראש קבוצת התלמידים, מעטפה ובה חלקי פאזל אותם מתבקשים התלמידים לחבר לתמונה. בתמונה השלמה המשימה הבאה.
משימה שנייה: על התלמידים לקלוע לפח כמה שיותר כדורים.
בסיום הפעילות בתחנה,ימסור החונך לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה, על פי הסדר המפורט בטבלת הרמזים (נספח 1).
הערה:
המקום המומלץ לתחנה זו בכיתת האם או בספרייה.
עזרים:
- פח גדול
- שני כדורים רגילים
- דף רמז לתחנה הבאה
בתחנה זו התלמידים רוקדים לצלילי מוזיקה עם הפסקות בכול פעם שהמוזיקה נעצרת (פריז).
החונך יבחר בשיר אחד מתוך רשימת השירים הבאים וידאג להשמיע לתלמידים את השיר, לעצור, ולהמשיך את השמעת השיר. על התלמידים לקפוא במקום ולא לזוז כשהמוזיקה עוצרת.
https://youtu.be/RjoUUjgKmp0?t=250
בסיום הפעילות בתחנה, ימסור החונך לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה, על פי הסדר המפורט בטבלת הרמזים [ נספח 1].
הערה:
מומלץ למקם תחנה זו בכיתת האם כשניתן יהיה להציג ולהשמיע את השירים בסרטונים.
עזרים:
- מחשב + חיבור לאינטנט + מקרן
- טלפון נייד + חיבור לרמקולים
- דף רמז לתחנה הבאה
בתחנה זו 2 משימות:
משימה ראשונה על החונך המלווה את הקבוצה להגיש לראש קבוצת התלמידים מעטפה ובה חלקי פאזל, אותם מתבקשים התלמידים לחבר לתמונה. תמונת הפאזל השלם מציג את המשימה הבאה.
משימה שנייה: אופציה ראשונה – על כל ילדי הקבוצה לדלג בדילגיות לפחות 5 פעמים.
אופציה שניה – קרב תרנגולים. על התלמידים בקבוצה להסתדר בזוגות. משלבים ידיים, קופצים על רגל אחת ודוחפים זה את זה בעזרת הידיים המשולבות מי שמוריד רגל כלומר נופל על שתי רגליו הוא המפסיד. במידה ויש 5 תלמידים בקבוצה, התלמיד הנותר ישחק מול המנצח.
בסיום הפעילות בתחנה, יתן החונך לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה, על פי הסדר המפורט בטבלת הרמזים [נספח 1].
הערה:
מומלץ למקם תחנה זו באולם או במגרש הספורט
עזרים:
- חמש דלגיות
- דף רמז לתחנה הבאה
משימה ראשונה על החונך המלווה את הקבוצה להגיש לראש קבוצת התלמידים, מעטפה ובה חלקי פאזל של אותיות אותם מתבקשים התלמידים לחבר לתמונה. הפאזל השלם מציג את הביטוי “גלגול לפנים” .
משימה שנייה: כל תלמידי הקבוצה יבצעו גלגול לפנים לפי סדר כל אחד בתורו.
בסיום הפעילות בתחנה, יתן החונך לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה, על פי הסדר המפורט בטבלת הרמזים [נספח 1].
הערה:
מומלץ למקם תחנה זו באולם הספורט.
עזרים:
- שני מזרונים
- דף רמז לתחנה הבאה
הכנה מוקדמת – על חונך הקבוצה לקבוע מראש מקום מסומן אליו ירוצו בפעילות . (מרחק ריצה מומלץ לפחות 20 מ’)
משימה ראשונה על החונך המלווה את הקבוצה להגיש לראש קבוצת התלמידים, דף אותיות. על התלמידים להרכיב את המושג “מרוץ שליחים” מהאותיות שבקופסא.
משימה שנייה בסיום הרכבת המושג על התלמידים להסתדר בטור. כל אחד בתורו ירוץ עם דגלון עד למקום המסומן, יחזור לטור וימסור את הדגלון לחברו לקבוצה.
בסיום הפעילות בתחנה, יתן החונך לראש הקבוצה פתק ובו רמז לתחנה הבאה, על פי הסדר המפורט בטבלת הרמזים [נספח 1].
הערה:
מומלץ למקם תחנה זו באולם או במגרש הספורט
עזרים:
דף עם אותיות
דגלון הקבוצה + שלט סימוןשל נקודת הסיבוב במירוץ השליחים
- דף רמז לתחנה הבאה
הרמז האחרון אותו יקבלו התלמידים לאחר שעברו בחמשת התחנות וביצעו את כל המשימות, יהיה לכיתת האם. לסיכום הפעילות המורה יציג בפני התלמידים את חמשת התחנות וישאל את התלמידים:
- מאיזו תחנה הם נהנו במיוחד?
- איזה מרכיב כושר גופני היה לדעתם העיקרי בכל תחנה ולהציג את התשובה הנכונה.
מומלץ גם להציג את הסרטון “לזוז לקצב הרם סם סם” ולעודד את התלמידים לזוז ולקפוץ
בסיום הפעילות ובהתאם לשיקול הדעת של המורה אפשר לחלק לכל תלמיד/קבוצה מדליה.
עזרים:
- מחשב + מצגת
- מקרן + חיבור לאינטנט
- מדליות לכל התלמידים (אופציונלי)
להכין מראש
- מקרן מחובר למחשב וקובץ המצגת.
- מחשבים ניידים או טלפונים ניידים.
- שעון עצר (אפשר בטלפון).
- ציוד לתחנות.