הקדמה
פעילות גופנית טובה תורמת לבריאות הגוף, ויש לה השפעה טובה אף על היכולות הקוגניטיביות. הפעילות הגופנית אף תורמת לשיפור הדימוי העצמי, לביטחון, לקואורדינציה, ליציבה ולמודעות נשימה נכונה. רצוי מאוד לעודד ילדים לבצע פעילות גופנית מגוונת מגיל צעיר מאוד.
המטרה המרכזית של הפעילות הגופנית בגיל הרך היא לאפשר לילדים להגיע לשכלול יכולתם ולניצול מרבי של הפוטנציאל שלהם, וזאת מתוך התנסות התורמת לתחושת המסוגלות האישית. בפעילות זו נתמקד בחמישה מרכיבים של הכושר הגופני: מהירות, כוח, שיווי משקל, גמישות, דיוק.
הפעילות תעשה בסבב במשך 3 שיעורים קצרים (כנדרש בגיל הרך), כך שבתום יחידת הלימוד, כל תלמיד יתנסה בכל חמש הפעילויות. לפעילות זו נדרש להיעזר ב 5-6 תלמידים בוגרים אשר יסייעו למורה בפעילות.
מטרות:
- התלמידים יכירו מושגים הקשורים בפעילות גופנית.
- התלמידים יתרגלו סוגים שונים של פעילויות גופניות.
- התלמידים יחוו את ההשפעה של כל פעילות גופנית על גופם וידונו בתחושותיהם.
משך זמן
40 דק’
גיל
א’- ב’
התאמה לתחומי דעת
גוף האדם, חינוך גופני, כישורי חיים ושפה
ידע מוקדם
לא נדרש
מושגים מרכזיים
מהירות, כוח, שיווי משקל, גמישות, דיוק
מיומנויות נלמדות
עבודה בקבוצה, הקשבה וביצוע של הנחיות
מהלך הפעילות
צפייה בסרטון: הציגו בפני התלמידים את הסרטון הבא ובו מגוון פעילויות גופניות. עודדו אותם לבצע את התרגילים המוצגים בסרטון.
סוד הקצב של מיכל: פעילות גופנית – מדקה 4:10
https://youtu.be/RjoUUjgKmp0?t=251
מטלת צפייה: בקשו מהתלמידים לענות על השאלות הבאות:
- מהו הנושא המוצג בסרטון?
- מדוע הצגנו את הסרטון?
- על מה הם חושבים שנדבר היום?
עזרים:
- מחשב עם חיבור לאינטרנט
- מקרן
צפייה בסרטון: הציגו בפני התלמידים את הסרטון I Like To Move It (Madagascar) https://youtu.be/hdcTmpvDO0
מטלת צפייה: עודדו את התלמידים לריקוד בדומה לריקוד החיות בסרטון.
עזרים:
- מחשב עם חיבור לאינטרנט
- מקרן
צפייה בסרטון: הציגו בפני התלמידים את הסרטון הבא: Min Exercise For Kids https://youtu.be/oc4QS2USKmk
מטלת צפייה: הנחו את התלמידים לבצע את התרגילים המוצגים בסרטון. בין תרגיל אחד לשני יש הפסקה של 30 שני’. מומלץ לבצע לפחות 4 תרגילים.
עזרים:
- מחשב עם חיבור לאינטרנט
- מקרן
- חלקו את תלמידי הכיתה ל-5 קבוצות.
- תנו שם מיוחד לכל קבוצה (למשל שם של ספורטאי/ת מפורסם/ת)
- הצגת המשימה לכל קבוצה. בקשו מהמדריכים שהוצמדו לכל קבוצה להציג ולהסביר לכל תלמיד בקבוצה את המשימה שלהם, כל קבוצה בהתאם לתחנה אותה תבצע בשיעור זה.
עזרים:
דף משימות לכל קבוצה ובו פירוט המשימה של כל קבוצה.
פעילות על פי כרטיסי תמונה.
על שולחן קטן נפזר תמונות ובהן מבחר תרגילי יוגה חיות לילדים.
כל תלמיד יבחר כרטיס תמונה אחד וינסה לבצע את התנועה שבתמונה. בסיום, כל תלמיד יספר מדוע בחר בתמונה, יבצע את התנועה שבה ויסביר מה חש.
למשל:
- איזה איבר בגוף אימץ יותר?
- מה היתה מידת המאמץ?
- האם נהנה?
המורה/חונך ישיים את התחושות שעלו מהתלמידים למושגים בפעילות, למשל: גמישות, כוח.
אם נותר זמן, ניתן לחזור על הפעילות פעמים נוספות.
עזרים:
כרטיסי תמונות של יוגה (בקובץ ה- PDF: נספח 1 – כרטיסי יוגה חיות).
ילדי הקבוצה יסתדרו בטור, כל אחד בתורו יבצע גילגול לפנים וינסה לגעת עם הידיים בבהונות הרגליים.
חוזרים על הפעילות לפחות 3 פעמים.
מי שיכול, יבצע שני גילגולים ברצף ויסיימם בישיבה.
בסיום כל תלמיד יספר:
- איזה איבר בגוף אימץ יותר?
- מה היתה מידת המאמץ?
- האם נהנה?
המורה/חונך ישיים את התחושות שעלו מהתלמידים למושגים בפעילות, למשל: גמישות, שיווי משקל
אם נותר זמן, ניתן לחזור על הפעילות פעמים נוספות.
עזרים:
2 מזרונים
ילדי הקבוצה יסתדרו בשני טורים, מול כל טור נסדר 4 חישוקים ברצף, בסופם חרוט וטבעות גומי להשחלה.
כל תלמיד נדרש בתורו לדלג מחישוק לחישוק מבלי לדרוך על החישוקים, לקחת טבעת גומי, להשחילה על החרוט ולרוץ בחזרה לסוף הטור. שאר הילדים מחכים בסבלנות לתורם. ניתן לעשות גם תחרות בין שני הטורים.
בסיום, כל תלמיד יספר:
- איזה איברים בגוף הפעיל ואימץ יותר?
- מה היתה מידת המאמץ?
- האם נהנה מהפעילות / מהתחרות?
המורה/חונך ישיים את התחושות שעלו מהתלמידים למושגים בפעילות, למשל: דיוק, מהירות.
אם נותר זמן, ניתן לחזור על הפעילות פעמים נוספות.
עזרים:
- 8 חישוקים
- 6 טבעות גומי
- 2 חרוטים
ילדי הקבוצה יסתדרו בטור, כל אחד בתורו ינסה לפגוע עם הכדור בבקבוקים המסודרים ולהפילם, אח”כ יאסוף את הכדור וימסור לילד הבא אחריו.
יש לבצע מספר סבבים של הפעילות. לשיקול דעתו של המורה/ החונך להוסיף אלמנט של תחרות המעלה את המוטיבציה, ע”י ציון התלמידים שהצליחו להפיל את מירב הבקבוקים.
בסיום, כל תלמיד יספר:
- איזה איברים בגוף הפעיל ואימץ יותר?
- מה היתה מידת המאמץ?
- האם נהנה מהפעילות/ מהתחרות?
המורה/חונך ישיים את התחושות שעלו מהתלמידים למושגים בפעילות, למשל: כוח, שיווי משקל, דיוק.
אם נותר זמן, ניתן לחזור על הפעילות פעמים נוספות.
עזרים:
- 2 כדורי גומי
- 8 בקבוקי פלסטיק (מעט חול בתחתית כל אחד) פקוקים (מסודרים כמו באולינג).
- ניתן להוסיף עוד בקבוקים בהתאם ליכולות הקבוצה.
ילדי הקבוצה יסתדרו בטור, כל אחד בתורו יקפוץ על רגל אחת או שתיים לפי יכולתו ויעבור בין המשבצות על פי סדר הספרות הרשומות.
דרגת קושי נוספת: תוך כדי קפיצה התלמיד יהדוף עם הרגל את הקוביה. על הקוביה להישאר במסגרת המשבצת מבלי לצאת מהמסגרת.
ניתן לחזור על הפעילות מס’ פעמים.
בסיום, כל תלמיד יספר:
- איזה איברים בגוף הפעיל ואימץ יותר?
- מה היתה מידת המאמץ?
- האם נהנה מהפעילות?
המורה/חונך ישיים את התחושות שעלו מהתלמידים למושגים בפעילות, למשל:
שיווי משקל, מהירות, כוח
עזרים:
- ציור תבנית קלאס על המרצפות, על כל משבצת יכתב מספר מ- 1 עד 8
- קוביה בגודל 5*5 ס”מ
- בקובץ ה- PDF: נספח 2 – דפי מספרים לקלאס
בכל אחד משלושת השיעורים מומלץ לסכם את הפעילות בשאלות הבאות:
- איזו פעילות גופנית אהבתם ביותר? מדוע?
- האם אתם חושבים שהפעילויות עזרו לכם? במה?
- יישום: מי יכול להדגים פעילות גופנית שהחל/ה לבצע בבית?
התלמידים ידגימו, כל אחד בתורו ועל פי רצונו, תרגיל אחד ש”אימצו” בחיי היום יום.
התלמידים יוכלו לצייר או לאייר את התנועות / המצבים שאהבו לבצע במיוחד.
להכין מראש
- מקרן, מחשב וחיבור לאינטרנט.
- כרטיסי תמונות בעלי חיים לתרגול מגוון פעילויות גופניות.
- כדורי גומי, חישוקים, מיזרונים אישיים, טבעות גומי וחרוטים לבאולינג.