קופצים מפה לשם

הקדמה

לספורט מטרות שונות. אנו יודעים היום כי הספורט חשוב מאד לשיפור ולשמירה על הבריאות. בנוסף, הספורט יכול לשמש להנאה, לטיפוח ערכים ולשיפור של הכושר הגופני. 

בפעילות זו התלמידים ילמדו מהם המרכיבים העיקריים של הכושר הגופני: סיבולת לב־ריאה, כוח, קואורדינציה, גמישות ושיווי משקל. לאחר מכן יתנסו התלמידים בפעילות גופנית בחמש תחנות שונות בהן יתרגלו את מרכיבי הכושר הגופני השונים.

מטרות:

  1. התלמידים יכירו ויזהו את מרכיבי הכושר הגופני.
  2. התלמידים יתנסו בתחנות שונות של פעילות גופנית בדגש על מרכיבי הכושר הגופני השונים.
  3. התלמידים יבינו כי פעילות גופנית היא תהליך מתמשך של התמדה ושיפור.

משך זמן
90 דקות

גיל
חט”ב – חט”ע

התאמה לתחומי דעת
חינוך גופני

ידע מוקדם
לא נדרש

מושגים מרכזיים
מרכיבי כושר גופני: שיווי משקל, קואורדינציה, גמישות, כוח, סיבולת לב־ריאה

מיומנויות נלמדות

איסוף מידע, מיון, עבודה בקבוצה

מהלך הפעילות

תיאור:

התלמידים מתבקשים לצפות בסרטון


בתום הצפייה:

  • על כל תלמיד לרשום כמה שיותר סוגי ספורט אותם הוא זוכר שראה בסרטון. 
  • ציוות לזוגות: על כל זוג למיין לקבוצות את סוגי הספורט השונים שרשמו.
  • דיון במליאה: לבקש מהתלמידים לחשוב על כל סוגי הספורט ולציין איזה מרכיבי כושר גופני קיימים לדעתם. (התלמידים יכולים לשים לב למשל האם לכל ענפי הספורט דרושים אותם שרירים חזקים ואותם כישורים).
    במהלך ההנחייה אפשר להתייחס למיון שביצעו התלמידים לסוגי הספורט.

(קיימות דרכים שונות למיון סוגי הספורט: תחומי ספורט, למשל: היאבקות, אתלטיקה, משחקי כדור; פעילות בפנים או בחוץ; אישי מול קבוצתי ועוד).

עזרים:

  1. מקרן
  2. מחשב מחובר לאינטרנט

תיאור:

הצגת המרכיבים העיקריים של כושר גופני: סיבולת לב־ריאה, כוח, קואורדינציה, גמישות ושיווי משקל.

עזרים:

  1. מקרן.
  2. מחשב ומצגת.

עבודה בזוגות:

  • על כל זוג לבצע חקירה קצרה אודות ענף (סוג) ספורט אחד לבחירתם באמצעות חיפוש באינטרנט. (5 דק’)
  • בתום החקירה על כל זוג לציין ולנמק איזה מרכיבי כושר גופני עיקריים נדרשים בענף הספורט אותו חקרו: סיבולת לב־ריאה, כוח, קואורדינציה, גמישות ושיווי משקל. (5 דק’)
  • על כל זוג לכתוב חידה המציגה את ענף הספורט אותו חקרו מבלי להזכיר את שמו. (5 דק’)

משחקון:

ציוות הזוגות לרביעיות (שני זוגות) על כל זוג לחוד את החידה לזוג השני ולנסות לפתור את החידה שהוצגה לו. (5 דק’)

עזרים:

  1. מחשבים ניידים או טלפונים נייידים

לפני הפעילות בתחנות, יש לשוחח עם כל התלמידים על הנושאים הבאים:

  • שמירה על חוקים ואמת: יש לשמור על החוקים ולומר אמת גם כשרוצים מאוד להשיג ניצחון. 
  • היכולת להפסיד בכבוד: בכל המשחקים, בהם יש מטרה הישגית, נוצר מצב של מנצח לעומת מפסיד. היכולת להתמודד עם הפסד במשחק חשובה, ועוזרת גם ללמוד כיצד להתמודד עם כישלונות ותסכולים במהלך החיים. גם בחיים, לאחר כל כישלון צריך לחפש פתח להתחלה ולצמיחה חדשה. לפעמים דווקא מכישלון אפשר לצמוח וללמוד.
  • כבוד הדדי: חשוב לא ללעוג למפסיד, לא להתרברב בניצחון ולשתף במשחק גם את החלש.
  • סבלנות: במשחק מתרגלים סבלנות בהזדמנויות רבות: המתנה לתור, המתנה להתפתחות המשחק, המתנה לניצחון ועוד. (מקור: לקוח מחוברת של משרד החינוך https://qrgo.page.link/i3h6m).
  • להציג לתלמידים את חמש התחנות ולהדגים בקצרה את הפעילות בכל תחנה. להסביר שעל כל קבוצה לעבור בסבב בכל  אחת מחמש תחנות הפעילות. 
  • לחלק את תלמידי הכיתה לקבוצות של 5-6 תלמידים בקבוצה. לבקש מכל קבוצה לבחור לעצמה שם.
  • לבקש מכל קבוצה למנות תלמיד אשר יהיה אחראי לרישום התוצאות של הקבוצה בכל תחנה.
  • בכל תחנה יבוצעו 2-3 חזרות על הפעילות. על כל קבוצה לנסות להגיע לתוצאות הטובות ביותר בכל תחנה. 
  • על התלמידים למלא בכל תחנה דף תיעוד תוצאות ולמסור אותו למרכז איסוף הנתונים.
  • על התלמידים לזהות בכל תחנה על איזה ממרכיבי הכושר הגופני שמים דגש בתחנה (מתוך: סיבולת לב־ריאה, כוח, קואורדינציה, גמישות ושיווי משקל).
  • תזמון המעבר בין חמש התחנות יינתן על ידי מד”ץ/מורה. זמן הפעילות בכל תחנה 6 דקות + 1 דקה למעבר בין התחנות. עם הישמע צליל סיום הזמן, על כל קבוצה לעבור לתחנה הבאה.      

הערה למנחים – איסוף ועיבוד התוצאות: 

  • בסיום כל סבב יש לאסוף את דפי התוצאות מכל התחנות.
  • בכל דף תוצאות יש להקיף בעיגול את התוצאה הטובה של כל תלמיד/קבוצה, ולספור כמה תוצאות טובות ביותר התקבלו בניסיון הראשון, כמה בשני וכמה בשלישי.
  • לרשום כמה תלמידים קיבלו תוצאה טובה ביותר בניסיון 1, 2, 3, ולהזין את הנתונים לטבלת האקסל לריכוז התוצאות (או לרשום ידנית בגיליון לריכוז התוצאות בנספח 1).

עזרים:

  1. מקרן.
  2. מחשב ומצגת.
  3. שעון עצר (אפשר בטלפון) למדידת הזמן למעבר בין התחנות

אפשרות א’: הופ קופצים

על כל תלמיד בתורו לנתר מהמקום מול הקיר על ידי כפיפה קלה בברכיים כאשר יד אחת מעל הראש מחזיקה במדבקה ויד שניה מאחורי הגב. על התלמיד לסמן את הגובה אליו הגיע בשיא הקפיצה בעזרת מדבקה שידביק על הקיר. 

כל תלמיד יבצע 3 קפיצות וירשום בטבלה עבור כל קפיצה את הגובה בו נגע עם היד המורמת.

הופ קופצים

אפשרות ב’: באולינג

על כל תלמיד בתורו לעמוד על הקו המסומן ולזרוק כדור רגיל או כדור כוח לעבר 6 בקבוקים מלאים במים המסודרים בצורת משולש, ולרשום בטבלה את מספר הבקבוקים שהצליח להפיל. לאחר כל זריקה מסדרים מחדש את הבקבוקים. לאחר שכל הקבוצה זרקה חוזרים עוד 1-2 פעמים, בהתאם לזמן העומד לרשותכם.

עזרים:

  1. הופ קופצים:
    1. דבק BluTack או מדבקות שניתן לקלף בקלות מהקיר.
    2. סרט מדידה ארוך או סימון שנתות גובה על הקיר או על לוח.
  2. באולינג:
    1. 6 בקבוקי ליטר וחצי מלאים במים או בחול.
    2. כדורסל או כדור כבד אחר.

אפשרות א’: בלונים באוויר

הקבוצה פועלת ביחד. מפעיל התחנה יזרוק מעל הקבוצה  16-20 בלונים (בהתאם לגודל הקבוצה). המטרה של הקבוצה היא שכמה שיותר בלונים ישארו באוויר במשך 60 שניות. אסור להרים בלון שנגע ברצפה. בסיום הזמן סופרים כמה בלונים נשארו באוויר ורושמים בטבלה. חוזרים על התרגיל 3 פעמים.

אפשרות ב’: בעקבות הסימנים

כל תלמיד בתורו מתקדם במסלול לפי הסימנים. יש לגעת בבת אחת בכל הסימנים בשורה ורק אז לעבור לשורה הבאה. ברגע שתלמיד הגיע לקצה המסלול התלמיד הבא מתחיל. מפעיל התחנה מודד את הזמן עד שכל הקבוצה עברה את המסלול. רושמים את הזמן בטבלה. חוזרים 2-3 פעמים על המעבר הקבוצתי של המסלול.

בעקבות הסימנים

עזרים:

  1. בלונים באוויר:
    1. 16-20 בלונים מנופחים
    2. גיגית לבלונים המנופחים
    3. בלונים נוספים לגיבוי
    4. שעון עצר (אפשר בטלפון)
  2. בעקבות הסימנים:
    1. 30 דפים מודפסים ומנויילנים עם תמונות ידיים ורגליים (נמצאים בנספח).
    2. מסקינגטייפ להדבקת התמונות על הרצפה.
    3. שעון עצר (אפשר בטלפון).

אפשרות א’: ניתור אפריקאי

כל אחד מחברי הקבוצה קופץ במקום ברגליים צמודות במשך 60 שניות וסופר כמה קפיצות קפץ. רושמים בטבלה את מספר הקפיצות. חוזרים  3 פעמים עם מנוחה של 30-40 שניות בין החזרות.

אפשרות ב’: קפיצה בדלגית

כל אחד מחברי הקבוצה קופץ בדלגית במשך 60 שניות וסופר כמה קפיצות קפץ. רושמים בטבלה את מספר הקפיצות. חוזרים  3 פעמים עם מנוחה של 30-40 שניות בין החזרות.

עזרים:

  1. ניתור אפריקאי:
    1. שעון עצר (אפשר בטלפון)
  2. קפיצה בדלגית:
    1. שעון עצר (אפשר בטלפון)
    2. 5-6 דלגיות

אפשרות א’: כדורים במעגל על רגל אחת

הקבוצה עומדת במעגל, שתי הידיים של כל אחד פרוסות לצדדים. כל אחד מחזיק כדור טניס ביד שמאל. בסימן “התחל” כולם מרימים רגל אחת. אסור להוריד את הרגל עד סוף המשחק. כל אחד מעביר את הכדור ליד ימין וממנה ליד שמאל של מי שעומד מימינו, ובאותו זמן מקבל כדור ממי שעומד משמאלו. מעבירים את הכדורים במעגל עד שאחד התלמידים מוריד רגל או עד שנופל כדור. רושמים את משך הזמן. המטרה היא להצליח לבצע במשך זמן כמה שיותר ארוך. לכל קבוצה 2-3 ניסיונות, בהתאם לזמן האפשרי בתחנה.

אפשרות ב’: פקקים מהרצפה על רגל אחת

כל חברי הקבוצה עומדים על רגל אחת כאשר ליד כל תלמיד או זוג תלמידים כיסא ועליו מונחת קופסה. על הרצפה מפוזרים פקקי פלסטיק של בקבוקים. המטרה הקבוצתית היא לאסוף כמה שיותר פקקים לתוך הקופסאות. מותר להרים בכל פעם רק פקק אחד לקופסה. תלמיד שהוריד רגל או נשען על הכיסא נפסל ויוצא מהמשחק. ממשיכים עד שהאחרון נפסל או 2.5 דקות לכל היותר. רושמים את מספר הפקקים שאספה הקבוצה. לכל קבוצה 2-3 ניסיונות, בהתאם לזמן האפשרי בתחנה.

עזרים:

  1. כדורים במעגל על רגל אחת:
    1. שעון עצר (אפשר בטלפון)
    2. 5-6 כדורי טניס
  2. פקקים מהרצפה על רגל אחת:
    1. לפחות 50 פקקי פלסטיק של בקבוקים (ניתן לאסוף מכלובי המיחזור)
    2. 3 כסאות
    3. 3 קופסאות לאיסוף הפקקים

איסוף פונפונים: על הרצפה במרחק 40 ס”מ מהקיר מודבק בריסטול עליו מסומנים פסים לרוחב. על כל פס רשום מספר (1 קרוב לקיר). במרכז כל פס מניחים בשורה 5 פונפונים בצבעים שונים על פי הסימון (ראו איור בהמשך)
כל תלמיד בתורו יושב בפיסוק עם הישבן צמוד לקיר כאשר הבריסטול שעל הרצפה נמצא מולו. התלמיד מתכופף לפנים מבלי להרחיק את הישבן מהקיר, אוסף לקופסה את כל הפונפונים מהפס הקרוב אליו ורק אז ממשיך לאיסוף הפונפונים מהפס הבא וכך הלאה. לאחר 30 שניות רושמים בטבלה את מספר הפס המרוחק ביותר ממנו הצליח התלמיד לאסוף פונפונים. מפזרים את הפונפונים מחדש על הבריסטול לפי הסימון. התלמיד מבצע מספר מתיחות ידיים כלפי מעלה וחוזר על התרגיל פעם שנייה. כל תלמיד בקבוצה מבצע את התרגיל בתורו.

איסוף פונפונים

עזרים:

  1. בריסטול מסומן בפסים לרוחב, הפסים במרחק 20 ס”מ זה מזה (ראו איור).
  2. 5 פונפונים מכל צבע ב-5 צבעים שונים.
  3. מסקינגטייפ להדבקת הבריסטול לרצפה.
  4. שעון עצר (אפשר בטלפון).
  • לשאול את התלמידים מאיזו תחנה הם נהנו במיוחד? איזו תחנה הייתה מאתגרת?
  • לשאול את התלמידים איזה מרכיב כושר גופני היה לדעתם העיקרי בכל תחנה ולהציג את התשובה הנכונה.
  • להציג את הגרף הכיתתי המתאר מה הייתה מידת ההצלחה בכל אחד מהניסיונות בכל תחנה.
  • לדון אם היו תחנות בהן היה לרוב התלמידים שיפור מניסיון לניסיון (כלומר לרוב הכיתה התוצאה הטובה ביותר התקבלה בניסיון השלישי).
  • להסביר כי בתחרות אמנם משתדלים לנצח, אולם יש חשיבות לשיפור והתקדמות אישית (או קבוצתית) כתהליך מתמשך של התמדה המביאה לשיפור הכושר הגופני.
  • להקרין את הקליפ של ביונסה מעודדת פעילות גופנית בבית הספר: https://www.youtube.com/watch?v=fqzNRchjm-k 

עזרים:

  1. מקרן
  2. מחשב מחובר לאינטרנט

להכין מראש

  1. מקרן מחובר למחשב וקובץ המצגת.

  2. מחשבים ניידים או טלפונים ניידים.

  3. שעון עצר (אפשר בטלפון).

  4. ציוד לתחנות שנבחרו.