פה חשדתי…

הקדמה

ברשת האינטרנט כל אחד יכול לפרסם מידע, להשתמש ולהפיץ מידע.

אפשר לדמות זאת ל"שוק" ענק של מידע. האם כל הסחורות שיש בשוק הזה איכותיות, טובות לשימוש באותה מידה? אין ספק שלא.

בפעילות זו התלמידים יעסקו בבחינה של המקורות לידע שלהם בנושא מזון, בעזרת תרגיל בו יצטרכו לזהות אמיתות של טענות, ובעזרת בחינה ביקורתית של מקורות מידע לתשובות על שאלה בנושא מזון. 

עיסוק זה מהווה פתח למודעות התלמידים בנושא "דעות קדומות" בנושא מזון, ובנושא אמינות של פרסומות למאכלים והצעות דיאטה שניתן למצוא ברשת. 

מטרות:

  1. התלמידים ילמדו כיצד להעריך מהימנות של מקור מידע.
  2. התלמידים ינסחו קריטריונים להערכת מהימנות של מקור מידע.
  3. התלמידים יאספו ויארגנו מידע רלוונטי עבור הפרויקט שלהם באורח חיים בריא.

משך זמן
90 דקות

גיל
ט'-י'

התאמה לתחומי דעת
מדעים, אוריינות רשת, חינוך גופני

ידע מוקדם
לא נדרש

מושגים מרכזיים
הערכת מידע, מקור אמין או לא אמין

מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

מהלך הפעילות

בפעילות זו: התלמידים מתבקשים להחליט באופן עצמאי עבור כל טענה, האם היא אמתית או שקרית. כמו כן, עליהם לציין את הנימוק להחלטה שלהם.  

הנחיות לתלמידים: בקישור הבא 15 טענות שונות. סמנו בעמודה המתאימה האם מדובר בטענה אמתית או שקרית. כמו כן, עליכם לסמן על מה מתבסס השיפוט שלכם.

עזרים:

  • שאלון מתוקשב ובו 15 טענות.
  • שאלות ותשובות בעמוד 6 קובץ ה-PDF (מערך הפעילות המלא).

מיתוס או אמת? לאחר שהתלמידים קבעו לכל טענה וטענה אם היא נכונה או לא הרי תוצאות המשאל. האם כולם חשבו אותו הדבר? איזו טענה בלטה בתוצאות?

  1. הצגת התשובות ודיון בתוצאות.
  2. שאלה מנחה לדיון המשך: אם כך, איך יודעים אם מידע הוא אמת או שקר?

עזרים

מקרן להצגת תשובות התלמידים.

בשלב זה התלמידים יחקרו מידע בעזרת גוגל.

בחרו מהשאלות שמופיעה בשאלון שאלה שעליה רבים מהתלמידים ענו לא נכון. חלקו את התלמידים לקבוצות.

הנחיות לתלמידים:

על כל קבוצה

  • למצוא מקור אמין המספק מענה לשאלה. להציג בכמה מילים את המקור לכיתה, לציין מהי, לדעת הקבוצה, מטרת הכותב במקור המידע שמצאו.
  • לנסח לפחות 3 קריטריונים נוספים אשר לדעת הקבוצה חשובים להערכת מקורות המידע שנבחרו בכיתה.

עזרים

מחשבים או טאבלטים או טלפונים חכמים עם אפשרות גלישה באינטרנט.

לעבודה לא מתוקשבת: 

  • כרטיסיות מנייר עבה.
  • דבק מסוג BLUE TACK.

לעבודה מתוקשבת: 

לעבודה באתר linoit.com יש לנקות את לוח השעם במקרה שהוא כבר מלא בקריטריונים שכיתה אחרת הדביקה

בשלב זה בפעילות:

  • יש לקבץ את הקריטריונים של התלמידים כך שיהיה ניתן לנסח קריטריונים כללים מתוך קבוצות הקריטריונים. 
  • דיון בשאלה: מהם הקריטריונים החשובים לדעת התלמידים כדי להעריך מידע בתחום המזון?

עזרים

מקרן להצגה הקריטריונים שנכתבו ע"י הקבוצות או אזור להדבקת הכרטיסיות שנאספו מהתלמידים.

בשלב זה התלמידים יצפו בסרט וינסו לשכנע את חבריהם לגבי אמינותו בהתבסס על הקריטריונים שנוסחו בשלב הקודם. ניתן להשתמש בסרטונים עדכניים לבחירתכם או באחד מהסרטונים הבאים:

בנושא מזוןhttps://www.youtube.com/watch?v=dcZ-71D0lqU

בנושא כללי: https://www.youtube.com/watch?v=0xzN6FM5x_E

  • חלקו את הכיתה לשתי קבוצות שיעמדו באזורים שונים של הכיתה: קבוצת המאמינים וקבוצת לא מאמינים. 
  • הנחו את התלמידים מכל קבוצה לשכנע את הקבוצה השניה לפי נימוקים המתייחסים לאמינות המידע. תלמידים אשר ישתכנעו יעברו פיזית לקבוצה המתאימה.

עזרים:

מקרן להצגת הסרטון

לסיכום, בפעילות זאת נחשפו התלמידים למיתוסים בנושאי המזון, וניתנו להם כלים לחשיבה ביקורתית על מידע המתקבל מגורמים שונים. 

בשלב זה יש לסכם את נושא הביקורתיות בעזרת הקרנת סרטון המציג את העקרונות המרכזיים בהערכת מידע אינטרנטי: רלוונטיות, עדכניות, אמינות, דיוק ואובייקטיביות. יש לקשר את הנושא למזון תוך הדגשת השימוש בביקורתיות לגבי מידע בנושא מזון ודיאטות הנמסר בפרסומות, באתרים ממומנים, ברשת וברשתות החברתיות.

 עזרים

  1. מקרן להצגת הסרטון https://youtu.be/RO9lkw_rYR4

להכין מראש

  1. מקרן תקרה וחיבור לאינטרנט: להצגת סרטונים ואוסף הקריטריונים.
  2. לאלה הבוחרים באפשרות המתוקשבת: יש לנקות את עמוד הקריטריונים מתוצאות של כיתות קודמות (ראו נספח 3 להסברים). לאלה הבוחרים באפשרות לא מתוקשבת: יש להשתמש בכרטיסיות נייר עבה דבק "BLUE TACK" או דבק דומה. 
  3. אופציונלי: בחירת סרטון פרסומת לא אמין (רק במקרה שלא רוצים להשתמש באחד מהסרטונים שמופיעים בדף זה).