אמת או שקר-מקורי

הקדמה

ברשת האינטרנט כל אחד יכול לפרסם מידע, להשתמש ולהפיץ מידע.

אפשר לדמות זאת ל"שוק" ענק של מידע. האם כל הסחורות שיש בשוק הזה איכותיות, טובות לשימוש באותה מידה? אין ספק שלא.

בפעילות זו התלמידים יעסקו בבחינה של המקורות לידע שלהם בנושא מזון, בעזרת תרגיל בו יצטרכו לזהות אמיתות של טענות. ובעזרת בחינה ביקורתית של מקורות מידע לתשובות על שאלה בנושא מזון. 

עיסוק זה מהווה פתח למודעות התלמידים בנושא "דעות קדומות" בנושא מזון, ובנושא אמינות של פרסומות למאכלים והצעות דיאטה שניתן למצוא ברשת. 

מטרות:

  1. התלמידים ילמדו כיצד להעריך מהימנות של מקור מידע
  2. התלמידים ינסחו קריטריונים להערכת מהימנות של מקור מידע
  3. התלמידים יאספו ויארגנו מידע רלוונטי עבור הפרויקט שלהם באורח חיים בריא

משך זמן
90 דקות

גיל
ט'-י'

התאמה לתחומי דעת
מדעים, אוריינות רשת, חינוך גופני

ידע מוקדם
לא נדרש

מושגים מרכזיים
הערכת מידע, מקור אמין/לא אמין

מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

להכין מראש

  1. מקרן תקרה + קישור לרשת פעילה – להצגת סרטונים ואוסף הקריטריונים
  2. לאלה הבוחרים באפשרות המתוקשבת – יש לנקות את עמוד הקריטריונים מתוצאות של כיתות קודמות (ראו נספח 3 להסברים) .לאלה הבוחרים באפשרות לא מתוקשבת – יש להשתמש בכרטיסיות נייר עבה דבק "BLUE TACK" או דבק דומה. 
  3. אופציונלי – בחירת סרטון פרסומת לא אמין (רק במקרה שלא רוצים להשתמש באחד מהסרטונים המקושרים מטה)

מהלך הפעילות

תיאור:

התלמידים מתבקשים להחליט באופן עצמאי עבור כל טענה, האם היא אמתית או שקרית. כמו כן, עליהם לציין את הנימוק להחלטה שלהם.  

הנחיות לתלמידים:

בקישור הבא 15 טענות שונות. סמנו בעמודה המתאימה האם מדובר בטענה אמתית או שקרית. כמו כן, עליכם לסמן על מה מתבסס השיפוט שלכם.

עזרים:

שאלון מתוקשב ובו 15 טענות. [נספח 1]

הכנת קישור מקוצר לתלמידים (שליחה לתלמידים דרך המנב"ס/קבוצת וואטסאפ כיתתית) או שימוש ב-QRCode שבמצגת

תשובות נכונות בנספח 1

בעקבות המענה של התלמידים, קיימו דיון בתוצאות ובמשמעותן. לשם כך 

  1. הציגו את תשובות התלמידים על המסך בכיתה.  השתמשו בגיליון האלקטרוני או בגרפים המסופקים על ידי המענה לשאלון (תשובות נכונות בנספח 1). מתוך הגליון האלקטרוני ניתן לנסות לזהות קשר בין תשובות נכונות/לא נכונות לסוג ההתבססות על מידע.
  2. בחרו שתי שאלות, ושאלו תלמידים מי ענה אמת ומי ענה שקר. בחרו שני תלמידים (אחד מכל סוג מענה) ובקשו מהם לנמק למה הם ענו כפי שענו. 
  3. הציגו בפני התלמידים את התשובות הנכונות לשאלות. 

הציגו שאלה מנחה לדיון מלווה: אם כך, איך יודעים אם מידע הוא אמת או שקר?

עזרים

מקרן להצגה תשובות התלמידים

חלקו את התלמידים לכ-6 קבוצות. בחרו אחת מהשאלות שמופיעה בשאלון, שאליה רבים מהתלמידים ענו לא נכון, והנחו את התלמידים לחפש מידע לגביה ברשת. 

אספו את הקריטריונים על כרטיסיות (מתוקשבות על לוח שעם וירטואלי או בעולם האמיתי מודבקות על לוח). 

הנחיות לתלמידים:

על כל קבוצה

  • למצוא מקור אמין המספק מענה לשאלה. להציג בכמה מילים את המקור לכיתה, לציין מהי לדעת הקבוצה מטרת הכותב במקור המידע שמצאתם?
  • לנסח לפחות 3 קריטריונים נוספים אשר לדעת הקבוצה חשובים להערכת מקורות המידע שנבחרו בכיתה.
  • מתוקשב: להעלות את הקריטריונים שניסחו ל"לוח השעם" המקוון 
  • לכתוב את הקריטריונים בפונט גדול על כרטיסיות, ולמסור למורה

ראו נספח 2 להסבר מפורט

עזרים

מחשבים/טאבלטים או טלפונים חכמים עם אפשרות גלישה באינטרנט.

לעבודה לא מתוקשבת: 

  • כרטיסיות מנייר עבה
  • דבק מסוג BLUE TACK

לעבודה מתוקשבת: 

לעבודה באתר linoit.com

יש לנקות את לוח השעם במקרה שהוא כבר מלא בקריטריונים שכיתה אחרת הדביקה

הנחיות למורה/מד"ץ:

  • קבצו את הקריטריונים של התלמידים כך שיהיה ניתן לנסח קריטריונים כללים מתוך קבוצות הקריטריונים. 
  • שאלה מקדמת: מהם הקריטריונים החשובים לדעת התלמידים?
  • הפנו את תשומת הלב של התלמידים לסמכות כותב המידע, אמינות מקורות המידע והנתונים עליהם הסתמך הכותב, אובייקטיביות, עדכניות. 

(ראו נספח 3 להרחבה בנושא קריטריונים) 

עזרים

מקרן להצגה הקריטריונים שנכתבו ע"י הקבוצות, או אזור להדבקת הכרטיסיות שנאספו מהתלמידים

ניתן להשתמש בסרטונים עדכניים לבחירתכם, או באחד מהסרטונים הבאים:

בנושא מזון

בנושא כללי

  • חלקו את הכיתה לשתי קבוצות שיעמדו באזורים שונים של הכיתה – קבוצת המאמינים וקבוצת לא מאמינים. 
  • הנחו את התלמידים מכל קבוצה לשכנע את הקבוצה השניה לפי נימוקים המתייחסים לאמינות המידע. תלמידים אשר ישתכנעו יעברו פיזית לקבוצה המתאימה.

עזרים:

מקרן להצגת הסרטון

הצגת הסירטון המציג את העקרונות המרכזיים בהערכת מידע שמקורו ברשת האינטרנט: רלוונטיות, עדכניות, אמינות, דיוק ואובייקטיביות. קישור


לאחר הקרנת הסרט, יש לסכם את השיעור בהדגשת השימוש בביקורתיות לגבי מידע בנושא מזון ודיאטות הנמסר בפרסומות, באתרים ממומנים, ברשת וברשתות החברתיות.

עזרים

מקרן להצגת הסרטון

הורדת קבצי הפעילות